Persepsi Klien Tentang Komunikasi Terapeutik Perawat Ditinjau dari Latar Belakang Pendidikan Perawat

Authors

  • Rahmat Pannyiwi Stikes Amanah Makassar
  • Nurhaedah Stikes Amanah Makassar
  • Andi Hariati Stikes Amanah Makassar
  • Rezqiqah Aulia Rahmat Universitas Bosowa Makassar

DOI:

https://doi.org/10.36590/kepo.v2i1.146

Keywords:

Persepsi, Perawat, Komunikasi, Terapeutik

Abstract

The therapeutic communication is aimed to change the clients' behavior in reaching an optimal awareness. This research aimed to obtain a client perception view about Nursery Therapeutic Communication in Intensive Surgery Care Unit at Hospital Sidenreng Rappang Regency. The kind of research is descriptive with purposive sampling according to inclusive criteria. The variables are verbal and in-verbal communications. Instrument to collect data is questionnaire, whereas the questionnaires are directly fulfilled by the respondents. From the analysis, the researcher found that the 63,5 % of respondents have a good perception toward nursery verbal therapeutic communication and the non-verbal the researcher found that the 85% of respondents have a good perception toward nursery non-verbal terapeutik. The result shows a great clients' perception about nursery therapeutic communications. As for the suggestion, Hospital Sidenreng Rappang Regency shall give a fresh knowledge or seminars to operasional nurses about nursery therapeutic communications in hospital scope.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rahmat Pannyiwi, Stikes Amanah Makassar

Prodi S1 Keperawatan, Stikes Amanah Makassar

https://scholar.google.com

Nurhaedah, Stikes Amanah Makassar

Prodi DIII Keperawatan Gigi, Stikes Amanah Makassar

https://scholar.google.com

Andi Hariati, Stikes Amanah Makassar

Prodi DIII Kebidanan, Stikes Amanah Makassar

https://scholar.google.com

Rezqiqah Aulia Rahmat, Universitas Bosowa Makassar

Fakultas Kedokteran, Universitas Bosowa Makassar

References

Afnuhazi, Ridhyalla 2014. Komunikasi terapeutik dalam keperawatan jiwa. Jakarta: Gosyen Publishing.

Anjaswarni T. 2016. Komunikasi Dalam Keperawatan. Jakarta: Pusdik SDM Kesehatan.

Balik YSM, Hariyanto T, Maemunah N. 2018. Hubungan Pelaksanaan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Tingkat Kepuasan Keluarga di Yayasan Slb Bakti Luhur Malang. Nursing News. 3(1): 399-410.

Djala LF. 2021. Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Ruangan Interna Rumah Sakit Umum Daerah Poso. Journal Medicine. 5(1): 41-47.

Kurniawan R, Rantona S, Asmaul Husna. 2019. Pesan Verbal – Nonverbal Pada Komunikasi Terapeutik; Latihan Bicara Pasien Anak Celah Bibir dan Langit-Langit (CBL) di Kota Bandung. Jurnal Common. 3(2): 195-204.

Ladesvita F, Khoerunnisa N. 2017. Dampak Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Puskesmas Warakas Jakarta Utara. Jurnal Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya. 3(1): 5-10.

Muliati. 2016. Komunikasi Terapeutik Perawat Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Hemodialysis Di Rumah Sakit Columbia Asia Medan. [Skripsi]. Medan: Univeristas Medan Area.

Mundakir. 2016. Buku Ajar Komunikasi Pelayanan Kesehatan. Yogyakarta: Indomedia Pustaka.

Nurhasni. 2018. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Puskesmas Ampibabo Kabupaten Patigi Moutong. e Jurnal Katalogis. 6(4): 171-181.

Safrida S, Puta R Kuswantoro, Supriati L. 2015. Hubungan Tingkat Kecerdasan Emosi Dengan Pelaksanaan Teknik Komunikasi Terapeutik Perawat di RSJ dr Radjiman Wediodiningrat Lawang. BIMIKI. 3(1): 12-21.

Sarfika R, Maesa AE, Windy F. 2018. Buku Ajar Keperawatan Dasar 2 Komunikasi Terapeutik Dalam Keperawatan. Padang: Andalas University Press.

Suhaila E, Susanto, Kusumo PM. 2017. Pengaruh Komunikasi Terapeutik Perawat Terhadap Kepuasan Pasien Di Instalasi Bedah Sentral Rsud Kota Yogyakarta. Proceeding Health Architecture. 1(1): 83-95.

Suplin, Juhaepa, Sarpin. 2016. Etika Perawat Dalam Praktik Pelayanan Kesehatan Pada Pasien (Studi Sosiologi Kesehatan Di Puskesmas Lakansai Kecamatan Kulisusu Utara Kabupaten Buton Utara). 1(1): 287-295.

Downloads

Published

2021-05-31

How to Cite

Pannyiwi, R., Nurhaedah, N., Hariati, A., & Rahmat, R. A. (2021). Persepsi Klien Tentang Komunikasi Terapeutik Perawat Ditinjau dari Latar Belakang Pendidikan Perawat . Jurnal Keperawatan Profesional (KEPO), 2(1), 25–31. https://doi.org/10.36590/kepo.v2i1.146